Dette er den tekst, der udgør spørgsmålet.
Det er vigtigt at teksten ikke overstiger grænserne for hvad dette felt kan indeholde.
Der skal også tages hensyn til forskellige browseres rendering af tekst, så der skal helst være lidt luft
Markedsføringsloven beskytter forbrugerne mod vildledning
Skrive at vi arbejder med bæredygtighed, hvor det giver mening
Der findes over 600 forskellige mærkningsordninger, men langt fra alle kan bruges som dokumentation
Vores FSC certificerede produkter stammer fra bæredygtig skovdrift
Alle vores produkter er FSC certificerede
Miljø, sundhed, skadelig kemi og spildevand
Vores produkter er bæredygtige
En LCA er en analyse af en virksomheds klimapåvirkning
Brug af billeder med glade mennesker
Din leverandør skriver at deres varer er økologiske og er ØKOTEX certificerede
Køb med god samvittighed hos os. Alle vores produkter er bæredygtige
Vores produkter er mere miljøvenlige
En LCA er en analyse af et produkts klimapåvirkning gennem produktets levetid
Brug af billeder med planter og dyr
Dine produkter bærer det statskontrollerede røde Ø-mærke
Markedsføringsloven sikrer fair konkurrence mellem virksomheder
Mærkningsordninger er altid god dokumentation til brug i virksomhedens kommunikation
Tilbyde miljøvenlig levering og beskrive præcis, hvordan vi gør det
Vores FSC certificerede produkter er din garanti for bæredygtighed
Miljø, sundhed, sociale forhold og etiske forhold
En LCA er en analyse af et produkts klima- og miljøpåvirkning
Brug af billeder af legende børn
Dine produkter er GOTS certificerede med mindst 95% økologiske fibre
Markedsføringsloven beskytter forbrugerne og sikrer fair konkurrence
Udvikling er egne mærker er en god måde at hjælpe kunder til at vælge mere bæredygtige alternativer
Tilbyde miljøvenlig emballage og beskrive præcis, hvordan emballagen er det
Vores FSC certificerede produkter er et klimavenligt valg
Klima, energiforbrug og CO2 påvirkning
Vi arbejder aktivt for at fremme den grønne omstilling
Vores produkter er økologiske
Statskontrollerede og private tredjeparts-kontrollerede mærker er gode at bruge i virksomhedens kommunikation
Så må vi slet ikke kommunikere noget
Vores FSC certificerede produkter sikrer biodiversitet
Ligestilling, arbejdsforhold, biodiversitet og dyrevelfærd
Alt vores transport er klimakompenseret
Vores produkter er produceret mere skånsomt for miljøet
En LCA er en analyse af et produkts klima- og miljøpåvirkning gennem produktets levetid
Brug af grønne farver og genbrugslook
Dine produkter er GOTS certificerede
Markedsføringsloven beskytter mennesker og dyr
Start testen
Træk kassen herop for at starte testen
Ja!
Kommunikation om bæredygtighed
Du skal nu igennem 10 spørgsmål, som tester din viden om god bæredygtighedskommunikation.
Testen stiller skarpt på typiske fejl, som mange virksomheder laver i dag.
Kan du svare rigtig på spørgsmålene her, så er du godt på vej til at kunne hjælpe din virksomhed i gang med at markedsføre jeres gode initiativer indenfor den grønne omstilling.
Næste spørgsmål >
Her svarede du korrekt
< Prøv igen
Her svarede du forkert
Spørgsmål 2:
For at virksomheder, produkter og serviceydelser kan være bæredygtige må de ifølge forbrugerombudsmanden ikke gøre skade på 4 forskellige forhold. Hvilke 4 forhold kigger forbrugerombudsmanden efter?
Korrekt svar:
B. Miljø, sundhed, sociale forhold og etiske forhold
x
Spørgsmål 5:
For at produkter kan få Svanemærket og EU blomsten skal produktet produceres under strenge krav til miljø- og klimahensyn. Hvad må du skrive om dine produkter, hvis de bærer Svanemærket og/eller EU blomsten? (2 svar)
Korrekt svar:
B. Vores produkter er mere miljøvenlige.
D. Vores produkter er produceret mere skånsomt for miljøet.
Godt forsøgt!
Tag et kig på dine svar og prøv igen!
Du fik
Godt gået!
Målet er i sigte. Vil du prøve igen?
Spørgsmål 3:
En LCA (Life Cycle Assesment) er et anerkendt redskab til at dokumentere virksomhedens arbejde med bæredygtighed, men hvad er en LCA?
Korrekt svar:
D. En LCA er en analyse af et produkts klima- og miljøpåvirkning gennem produktets levetid
Du er for sej!
Spørgsmål 8:
Alle bæredygtighedsudsagn skal være korrekte og klart formuleret. Forbrugerombudsmanden skelner mellem generelle og konkrete udsagn. Typisk er de konkrete udsagn nemmest at dokumentere.
Konkrete udsagn:
A. Alle vores produkter er FSC certificerede.
D. Alt vores transport er klimakompenseret.
Generelle udsagn:
B. Køb med god samvittighed hos os. Alle vores produkter er bæredygtige.
C. Vi arbejder aktivt for at fremme den grønne omstilling.
Spørgsmål 4:
Mærkningsordninger og certificeringer er vigtige redskaber i dokumentation af virksomhedernes bæredygtighedstiltag. Hvilke af disse udsagn er korrekte? (2 svar)
Korrekt svar:
A. Der findes over 600 forskellige mærkningsordninger, men langt fra alle kan bruges som dokumentation.
D. Statskontrollerede og private tredjeparts-kontrollerede mærker er gode at bruge i virksomhedens kommunikation.
Se korrekte svar >
Klik på knappen for at se alle de korrekte svar.
Spørgsmål 6:
Hvornår kan du skrive at dine produkter er økologiske? (2 svar)
Korrekt svar:
B. Dine produkter bærer det statskontrollerede røde Ø-mærke.
C. Dine produkter er GOTS certificerede med mindst 95% økologiske fibre.
Spørgsmål 9:
Hvilke billeder og grafiske elementer skal du være særligt opmærksom på i din kommunikation om jeres grønne budskaber? (2 svar)
Korrekt svar:
B. Brug af billeder med planter og dyr.
D. Brug af grønne farver og genbrugslook.
Korrekte svar
Spørgsmål 7:
Din virksomhed har en lang række af FSC certificerede produkter. Hvad må du skrive om disse? (2 svar)
Korrekt svar:
A. Vores FSC certificerede produkter stammer fra bæredygtig skovdrift.
D. Vores FSC certificerede produkter sikrer biodiversitet.
Spørgsmål 1:
Virksomheders bæredygtighedskommunikation og -markedsføring hører under Markedsføringsloven. Hvad er formålet med markedsføringsloven?
Korrekt svar:
C. Markedsføringsloven beskytter forbrugerne og sikrer fair konkurrence
Spørgsmål 10:
Hvis produkterne i din virksomhed ikke kan betegnes som økologiske, mere klimavenlige eller lignende, hvad må du så?
(2 svar)
Korrekt svar:
B. Tilbyde miljøvenlig levering og beskrive præcis, hvordan vi gør det.
D. Tilbyde miljøvenlig emballage og beskrive præcis, hvordan emballagen er det.
Vælg 2 svar
Kategori 1
Placér alle svar korrekt
1
Virksomheders
bæredygtighedskommunikation og -markedsføring hører under Markedsføringsloven.
Hvad er formålet med markedsføringsloven?
2
For at virksomheder, produkter og serviceydelser kan være bæredygtige må de ifølge forbrugerombudsmanden ikke gøre skade på 4 forskellige forhold.
Hvilke 4 forhold kigger forbrugerombudsmanden efter?
Vælg 1 svar.
3
En LCA (Life Cycle Assesment) er et anerkendt redskab til at dokumentere virksomhedens arbejde med bæredygtighed, men hvad er en LCA?
Vælg den rigtige beskrivelse.
4
Vælg 2 udsagn
Mærkningsordninger og certificeringer er vigtige redskaber i dokumentation af virksomhedernes bæredygtighedstiltag.
Hvilke af disse udsagn er korrekte?
For at produkter kan få Svanemærket og EU blomsten skal produktet produceres under strenge krav til miljø- og klimahensyn.
Hvad må du skrive om dine produkter, hvis de bærer Svanemærket og/eller EU blomsten?
5
Vælg 2
Vælg 2 typer
Hvornår kan du skrive at dine produkter er økologiske?
Vælg 2 typer af dokumentation, som du kan bruge til at dokumentere at dine produkter er økologiske.
6
7
Din virksomhed har en lang række af FSC certificerede produkter. Hvad må du skrive om disse?
Vælg 2 udsagn, som du vil kunne bruge i din kommunikation.
8
Alle bæredygtighedsudsagn skal være korrekte og klart formuleret.
Forbrugerombudsmanden skelner mellem generelle og konkrete udsagn. Typisk er de konkrete udsagn nemmest at dokumentere.
Læs de 4 udsagn nedenfor og placer dem korrekt.
Generelle udsagn
Konkrete udsagn
Placér alle udsagn korrekt
Hvilke billeder og grafiske elementer skal du være særligt opmærksom på i din kommunikation om jeres grønne budskaber?
9
Vælg 2 muligheder
10
Hvis produkterne i din virksomhed ikke kan betegnes som økologiske, mere klimavenlige eller lignende, hvad må du så?
Vælg 2 muligheder for hvordan virksomheder stadig kan lave tiltag indenfor bæredygtighed.