Virksomheders bæredygtighedskommunikation og -markedsføring hører under Markedsføringsloven.
Hvad er formålet med markedsføringsloven?
Vælg den sætning som bedst beskriver markedsføringslovens formål.
Skrive at vi arbejder med bæredygtighed, hvor det giver mening
Vores produkter er bæredygtige
Miljø, sundhed, skadelig kemi og spildevand
En LCA er en analyse af en virksomheds klimapåvirkning
Din leverandør skriver at deres varer er økologiske og er ØKOTEX certificerede
Markedsføringsloven beskytter forbrugerne mod vildledning
Brug af billeder med glade mennesker
Der findes over 600 forskellige mærkningsordninger, men langt fra alle kan bruges som dokumentation
Vores FSC certificerede produkter stammer fra bæredygtig skovdrift
Alle vores produkter er FSC certificerede
Køb med god samvittighed hos os. Alle vores produkter er bæredygtige
Vores FSC certificerede produkter er din garanti for bæredygtighed
Tilbyde miljøvenlig levering og beskrive præcis, hvordan vi gør det
Vores produkter er mere miljøvenlige
Miljø, sundhed, sociale forhold og etiske forhold
En LCA er en analyse af et produkts klimapåvirkning gennem produktets levetid
Dine produkter bærer det statskontrollerede røde
Ø-mærke
Markedsføringsloven sikrer fair konkurrence mellem virksomheder
Brug af billeder med planter og dyr
Mærkningsordninger er altid god dokumentation til brug i virksomhedens kommunikation
Brug af billeder af legende børn
Udvikling er egne mærker er en god måde at hjælpe kunder til at vælge mere bæredygtige alternativer
Vores FSC certificerede produkter er et klimavenligt valg
Vi arbejder aktivt for at fremme den grønne omstilling
Tilbyde miljøvenlig emballage og beskrive præcis, hvordan emballagen er det
Vores produkter er økologiske
Klima, energiforbrug og CO2 påvirkning
En LCA er en analyse af et produkts klima- og miljøpåvirkning
Dine produkter er GOTS certificerede med mindst 95% økologiske fibre
Markedsføringsloven beskytter forbrugerne og sikrer fair konkurrence
Vores produkter er produceret mere skånsomt for miljøet
Ligestilling, arbejdsforhold, biodiversitet og dyrevelfærd
En LCA er en analyse af et produkts klima- og miljøpåvirkning gennem produktets levetid
Dine produkter er GOTS certificerede
Markedsføringsloven beskytter mennesker og dyr
Brug af grønne farver og genbrugslook
Statskontrollerede og private tredjeparts-kontrollerede mærker er gode at bruge i virksomhedens kommunikation
Vores FSC certificerede produkter sikrer biodiversitet
Alt vores transport er klimakompenseret
Så må vi slet ikke kommunikere noget
Vælg 2 svar
Dette er den tekst, der udgør spørgsmålet.
Det er vigtigt at teksten ikke overstiger grænserne for hvad dette felt kan indeholde.
Der skal også tages hensyn til forskellige browseres rendering af tekst, så der skal helst være lidt luft til sidst i tekstfeltet.
Træk kassen herop for at starte testen
Start testen
Kommunikation om bæredygtighed
Du skal nu igennem 10 spørgsmål, som tester din viden om god bæredygtighedskommunikation.
Testen stiller skarpt på typiske fejl, som mange virksomheder laver i dag.
Kan du svare rigtig på spørgsmålene her, så er du godt på vej til at kunne hjælpe din virksomhed i gang med at markedsføre jeres gode initiativer indenfor den grønne omstilling.
Næste spørgsmål >
Du fik
Korrekte svar:
B. Vores produkter er mere miljøvenlige.
D. Vores produkter er produceret mere skånsomt for miljøet.
Spørgsmål 5:
For at produkter kan få Svanemærket og EU blomsten skal produktet produceres under strenge krav til miljø- og klimahensyn. Hvad må du skrive om dine produkter, hvis de bærer Svanemærket og/eller EU blomsten? (2 svar)
Her svarede du korrekt
Se korrekte svar >
Her svarede du forkert
Klik på knappen for at se alle de korrekte svar.
Godt forsøgt!
Tag et kig på dine svar og prøv igen!
Korrekte svar
Korrekte svar:
B. Dine produkter bærer det statskontrollerede røde Ø-mærke.
C. Dine produkter er GOTS certificerede med mindst 95% økologiske fibre
Godt gået!
Målet er i sigte. Vil du prøve igen?
Spørgsmål 6:
Hvornår kan du skrive at dine produkter er økologiske? (2 svar)
Du er for sej!
Korrekt svar:
C. Markedsføringsloven beskytter forbrugerne og sikrer fair konkurrence
Spørgsmål 1:
Virksomheders bæredygtighedskommunikation og -markedsføring hører under Markedsføringsloven. Hvad er formålet med markedsføringsloven?
Konkrete udsagn:
A. Alle vores produkter er FSC certificerede.
D. Alt vores transport er klimakompenseret.
Generelle udsagn:
B. Køb med god samvittighed hos os. Alle vores produkter er bæredygtige.
C. Vi arbejder aktivt for at fremme den grønne omstilling.
Korrekt svar:
B. Miljø, sundhed, sociale forhold og etiske forhold
Korrekte svar:
A. Vores FSC certificerede produkter stammer fra bæredygtig skovdrift
D. Vores FSC certificerede produkter sikrer biodiversitet
Spørgsmål 8:
Alle bæredygtighedsudsagn skal være korrekte og klart formuleret. Forbrugerombudsmanden skelner mellem generelle og konkrete udsagn. Typisk er de konkrete udsagn nemmest at dokumentere.
Spørgsmål 2:
For at virksomheder, produkter og serviceydelser kan være bæredygtige må de ifølge forbrugerombudsmanden ikke gøre skade på 4 forskellige forhold. Hvilke 4 forhold kigger forbrugerombudsmanden efter?
Spørgsmål 7:
Din virksomhed har en lang række af FSC certificerede produkter. Hvad må du skrive om disse? (2 svar)
< Prøv igen
Korrekte svar:
A. Der findes over 600 forskellige mærkningsordninger, men langt fra alle kan bruges som dokumentation.
D. Statskontrollerede og private tredjeparts-kontrollerede mærker er gode at bruge i virksomhedens kommunikation
Korrekt svar:
B. Brug af billeder med planter og dyr
D. Brug af grønne farver og genbrugslook
Korrekt svar:
D. En LCA er en analyse af et produkts klima- og miljøpåvirkning gennem produktets levetid
Spørgsmål 4:
Mærkningsordninger og certificeringer er vigtige redskaber i dokumentation af virksomhedernes bæredygtighedstiltag. Hvilke af disse udsagn er korrekte? (2 svar)
Spørgsmål 9:
Hvilke billeder og grafiske elementer skal du være særligt opmærksom på i din kommunikation om jeres grønne budskaber?
(2 svar)
Spørgsmål 3:
En LCA (Life Cycle Assesment) er et anerkendt redskab til at dokumentere virksomhedens arbejde med bæredygtighed, men hvad er en LCA?
x
Korrekt svar:
B. Tilbyde miljøvenlig levering og beskrive præcis, hvordan vi gør det
D. Tilbyde miljøvenlig emballage og beskrive præcis, hvordan emballagen er det
Spørgsmål 10:
Hvis produkterne i din virksomhed ikke kan betegnes som økologiske, mere klimavenlige eller lignende, hvad må du så? (2 svar)
Dette er den tekst, der udgør spørgsmålet.
Det er vigtigt at teksten ikke overstiger grænserne for hvad dette felt kan indeholde.
Der skal også tages hensyn til forskellige browseres rendering af tekst, så der skal helst være lidt
Placér alle svar korrekt
Kategori 1
Kategori 2
1
Virksomheders bæredygtighedskommunikation og -markedsføring hører under Markedsføringsloven.
Hvad er formålet med markedsføringsloven?
Alle bæredygtighedsudsagn skal være korrekte og klart formuleret.
Forbrugerombudsmanden skelner mellem generelle og konkrete udsagn. Typisk er de konkrete udsagn nemmest at dokumentere.
Læs de 4 udsagn nedenfor og placer dem korrekt.
Generelle udsagn
Konkrete udsagn
Placér alle udsagn korrekt
8
En LCA (Life Cycle Assesment) er et anerkendt redskab til at dokumentere virksomhedens arbejde med bæredygtighed, men hvad er en LCA?
Vælg den rigtige beskrivelse.
3
4
Mærkningsordninger og certificeringer er vigtige redskaber i dokumentation af virksomhedernes bæredygtighedstiltag.
Hvilke af disse udsagn er korrekte?
Vælg 2 udsagn
5
For at produkter kan få Svanemærket og EU blomsten skal produktet produceres under strenge krav til miljø- og klimahensyn.
Hvad må du skrive om dine produkter, hvis de bærer Svanemærket og/eller EU blomsten?
Vælg 2 typer
6
Hvornår kan du skrive at dine produkter er økologiske?
Vælg 2 typer af dokumentation, som du kan bruge til at dokumentere at dine produkter er økologiske.
Din virksomhed har en lang række af FSC certificerede produkter. Hvad må du skrive om disse?
Vælg 2 udsagn, som du vil kunne bruge i din kommunikation.
7
For at virksomheder, produkter og serviceydelser kan være bæredygtige må de ifølge forbrugerombudsmanden ikke gøre skade på 4 forskellige forhold.
Hvilke 4 forhold kigger forbrugerombudsmanden efter?
Vælg 1 svar.
2
Hvilke billeder og grafiske elementer skal du være særligt opmærksom på i din kommunikation om jeres grønne budskaber?
9
10
Vælg 2 muligheder
Hvis produkterne i din virksomhed ikke kan betegnes som økologiske, mere klimavenlige eller lignende, hvad må du så?
Vælg 2 muligheder for hvordan virksomheder stadig kan lave tiltag indenfor bæredygtighed.